GBI biedt unieke kans om samen dienstverlening te verbeteren

Rob van Straaten,
Hoofd Werk & Inkomen gemeente Enschede


13 februari 2017

Een van de gemeenten die deelneemt aan het ontwikkelen van de Gemeentelijke Basisprocessen Inkomen (GBI) is Enschede. Rob van Straaten, hoofd Werk & Inkomen, is al vanaf de eerste fase betrokken bij het landelijke netwerk. “Dit is een unieke kans om met elkaar een systeem te ontwikkelen dat voor iedereen werkt. 1 x ontwikkelen en 389 x gebruiken. GBI betekent snellere dienstverlening, meer digitalisering én persoonlijke aandacht als dat nodig is.”

Van Straaten zet zich al vier jaar in voor de ontwikkeling van de GBI. “Ik vind het zonde als elke gemeente het wiel apart uitvindt. Wanneer je samen voorzieningen ontwikkelt, besteed je het belastinggeld beter.” Volgens Van Straaten is een dergelijke samenwerking goed mogelijk voor het inkomensdomein. “Alle gemeenten willen hetzelfde. De regels over wel of geen recht op een uitkering staan in de wet en gelden dus voor iedereen. In de manier waarop je het proces regelt, bestaan wel enkele verschillen, maar dat kun je prima in automatisering vormgeven. Samen iets ontwikkelen kan dus heel goed.”

Niet stilzitten

Het innovatieprogramma van de G4 levert een belangrijk deel op van de gezamenlijke basisprocessen voor inkomensvoorziening, eerst voor de G4 en later voor de andere gemeenten. “Zij zijn goed op stoom, dus dat is al een belangrijke stap. Het is wel spannend, maar we worden natuurlijk structureel geïnformeerd. We monitoren de voortgang, doen onderzoek naar de bruikbaarheid van wat wordt ontwikkeld en ook zijn een paar medewerkers van de GBI gemeenten nauw aangesloten in het project. We bouwen echter niet zelf”, vertelt Van Straaten. “Maar ik heb er alle vertrouwen in dat de voorziening aansluit op wat alle gemeenten nodig hebben.” De deelnemende gemeenten zijn intussen actief bezig binnen GBI. “We hebben regelmatig overleg over de voortgang van de ontwikkeling van de voorziening. Ook werken we aan een aantal voorzieningen die de G4 nu niet ontwikkelt, zoals voor handhaving en terugvorderen. Daar zetten we gezamenlijk al forse stappen.”

Nog meer digitaal

Als de GBI definitief wordt ingevoerd, kunnen gemeenten nog veel meer digitaal communiceren met de burger. Van Straaten vertelt: “Daarnaast wordt binnen het systeem veel automatisch ingevuld en gecheckt. De dienstverlening aan inwoners zal daardoor sneller gaan en medewerkers houden tijd over voor vragen die meer aandacht vragen. GBI betekent dus snellere en betere dienstverlening, door meer digitalisering én meer persoonlijke aandacht waar dat nodig is. Waarbij we ervoor  moeten zorgen dat alle dienstverlening ook beschikbaar blijft voor inwoners die niet digivaardig zijn.”

Van Straaten kan zich voostellen dat andere gemeenten willen meewerken aan het succes. “Elke gemeente kan dit traject volgen en later aansluiten als de voorziening daadwerkelijk beschikbaar is. Maar wil je je echt inzetten en ook capaciteit beschikbaar stellen? Dan kunnen we je goed gebruiken!” Hij verwacht dat uiteindelijk een heel goede voorziening beschikbaar komt. “Geen enkele gemeente kan dit alleen. Alleen ga je misschien sneller, maar samen wordt het beter en kom je dus verder.”